neljapäev, 13. september 2012

Õueseikluse esimene nädal..

Kirjutame väikese kokkuvõtte meie esimesest nädalast :)

ESMASPÄEV, 3.SEPTEMBER
Lapsed said täna kirja ühelt põnevalt tegelaselt Kriss-Sass-Saalt, kes kirjutas, et neid ootab ees põnev õueseiklus, kus nad iga päev loodust uurides saavad teada palju uut ja põnevat oma kodukoha ümbruse kohta. Saime kirjast teada, et Kriss-Sass-Saa ootab meid juba reedel Tondimõisa pargis, et koos midagi toredat teha. Lapsed olid kõike seda kuuldes rõõmsad ja väga elevil. Et just samal ajal, kui kirja lugesime jäi vihmasadu järgi, oli meil väga hea meel, et saame kohe õue minna ja kohe loodust uurima asuda. Enne õue minemist uurisime, missugune on tänane ilm. Just sadas vihma, siis paistis päike, siis jälle sadas. Nägime aknast, et puud liiguvad - järelikult  on õues tuuline. Märkisime ilmakalendrisse, missugune ilm on. Ilmakalendrit täidame nüüd terve septembrikuu- just nii kaua kestab meie õueseiklus! Kui ilmakalendrisse said kõik märgid joonistatud, said lapsed tuttavaks Nähkaga, kes on üks väga isevärki tegelane. Nähka saab elada maa peal, ujuda vees nagu kala, lennata õhus nagu lind ja tuhlata mullas nagu mutt, sest tal on tugevad käed . Lapsed kuulsid lugu sellest, kuidas Nähka sündis ja kuidas ta omale nime sai.  Nähka lood on kõik ühes väga ilusas raamatus ja tänu tema seiklustele saavad lapsed teada palju huvitavat looduse kohta.        

Õues moodustasime ringi ja rääkisime, missugused on looduses  liikumise reeglid. Kui reeglid üle korratud, said lapsed ülesandeks otsida omale midagi, mis on osake loodusest. Kes leidis puulehe, kes kivi, kes puupulga jne. Nüüd saime kõik endale meie õueseikluse ajaks uued, loodusega seotud perekonnanimed. Näiteks meie rühma Jan Eeriku uus perekonnanimi on Pulk!  Kui olime omale uued nimed saanud, uurisime, mis osakesed loodusest lastel käes olid. Saime teada kõikide lehtede ja taimede nimed ja otsisime üles puud, kust laste leitud lehed alla kukkunud olid.
Lõpetuseks mängisime kuulamise mängu. Istusime ringis, sulgesime silmad ja kuulasime hääli enda ümber. Lapsed  kuulsid, kuidas puulehed tuule käes sahisesid, linnud laulsid, lapsed eemal mängisid, kuidas lennuk lendas jne. Lapsed leidsid, et kui neil olid silmad lahti, siis nad ei pannud lehtede sahisemist tähele.  Tore oli kuulata hääli enda ümber!




TEISIPÄEV, 4. SEPTEMBER
Täna läksime õue meie lasteaia hoovis kasvavaid puid uurima. Võtsime kaasa luubid, mõõdulindid ja igaks juhuks ka suurendusklaasiga topsid putukate uurimiseks.
Esimene puu, millega tutvust tegime oli Sanglepp. Neid kasvab meie lasteaia hoovis kõige rohkem. Uurisime, missugused on tema lehed ja kus valmivad tema seemned. Lapsed said teada, et lepal on urvad ja käbid. Iga laps sai ülesandeks otsida puu alt üks lepaleht. Kui lehed leitud, uurisime, mis värvi need on. Enamus lehti olid rohelised, mõned aga pruunid. Lapsed said teada, et lehed lagunevad ära, kui  nad puudelt maha kukuvad ja sellest saab muld.  Moodustasime oma lehtedest suure lilleõie ja liikusime edasi pihlaka juurde. Lapsed said maitsta pihlaka marju, mis tegelikult polegi marjad, vaid hoopis õunviljad. Katsusime puu koort, lapsed kirjeldasid, missugune see on.
 Järgmine puu, mille juurde liikusime, oli pärn. Paljud lapsed kuulsid selle puu nime esimest korda. Uurisime, missugune on tema leht ja võrdlesime seda lepa lehega. Lapsed said ülesandeks otsida pärnapuu see osake, kus kasvab puu seeme. Lapsed olid tublid ja kõik leidsid üles pärnapuu seemned. Panime seemned aia äärde mullale ja  kes teab, äkki kasvab mõnest seemnest ka puu!
 Järgmine puu- kuusk, oli lastele  hästi tuttav. Võrdlesime kuuse okast pärna lehega ja saime   teada, et kuusk on okaspuu ja tema on roheline ka talvel.
Edasi liikusime  suure kastanipuu juurde. Lapsed said teada, puu õige nimi on hobukastan. Katsusime puu koort, uurisime luubiga, kes seal toimetavad. Puul toimetas palju sipelgaid.  Võtsime mõõdulindi ja mõõtsime sellega puu ümbermõõtu. Et meie mõõdulint oli vaid ühemeetrine, võtsime appi ka teise mõõdulindi. Saime puu ümbermõõduks peaaegu 2 meetrit! See on meie lasteaia kõige jämedama tüvega puu!! Mängisime suure kastanipuu juures mängu „Puu elu“  Võlusime lapsed kastanimunadeks ja mängisime läbi mitu aastat puu elust: kuidas seemnest hakkas arenema taimeke, kuidas talle kasvasid oksad ja lehed, kuidas lind tegi tema puule pesa, kuidas valmisid viljad, kuidas teda räsisid tuuled jne. 
Järgmisena tegime tutvust kasega. Kask oli juba ennast sügisvärvidega ehtinud. Katsusime puu koort, nägime, et sellelt puult oli puukoort maha tõmmatud. Lapsed said teada, et puid peab hoidma ja nende koor on nagu inimese nahk ja seda ei tohi vigastada. Otsisime üles puu seemned ja puhusime need koos lendu.

Viimane puu, millega tutvust tegime, oli vaher. Võrdlesime kahte kõrvuti seisvat vahtrapuud. Mõõtsime, kummal puul on jämedam tüvi. Kõik soovijad said puud mõõta. Kordasime üle, et meie mõõdulint on meetripikkune. Iga laps otsis üles vahtra seemne  ja lapsed said omale ette vahvad „vahtraninad“
Tänase retke lõpetuseks mängisime mängu, kus kõik lapsed said omale ühe puuga seotud osa: kas lehe, vilja või käbi või seemne. Lapsed pidid üles otsime puu, kuhu see osake kuulub ja nimetama selle puu nime. Kõik lapsed leidsid õige puu üles!            
 

KOLMAPÄEV, 5.SEPTEMBER
Täna läksime lasteaia hoovist välja taimi uurima. Lapsed pidid võtma loosi, missugusesse meeskonda nad kuuluvad ja said käe peale templi oma meeskonna pildiga. Moodustasime 4 meeskonda. Kõik meeskonnad said omale luubid ja suurendusklaasiga topsid. Kõigepealt rääkisime, missugustest osadest taim koosneb, miks taimed on rohelised, kus on tema juured ja kuidas taim toitu saab.  Nüüd said kõik meeskonnad ülesandeks otsida maha asetatud võimlemisrõnga seest nii palju erinevaid taimi, kui nad leiavad ja kui rohu sees peaks toimetama mõni putukas, siis ka putuka purki panema, et neid pärast kõik koos uurida.  Enne kordasime üle, et putukas on õrn ja teda tuleb ettevaatlikult topsi panna, kui vaja, siis õpetaja aitab. Lapsed asusid hoolega taimi uurima. Erinevad taimed asetasime valgele kandikule, et neid pärast kõik koos vaadata ja võrrelda, mida keegi leidis. Oh seda leidmise - ja avastamisrõõmu!! Kes tundis ära võilillelehe, kes linnurohu, kes ristikheina. Kui oma maa-ala läbi uuritud ja taimed kandikutele asetatud , asusime leitud taimi uurima. Vaatamata sellele,  et meeskondade rõngad asusid üsna üksteise lähedal, olid lapsed leidnud siiski väga erinevaid taimi. Meil oli õues kaasas ka mapp Eestis enam levinud taimedega, saime kõikide taimede nimed teada, mida lapsed leidsid. Meelde küll päris kõik taimede nimed ei jäänud, aga lastel oli huvitav teada saada, kui palju erinevaid taimi kasvab väikesel maa-alal. Kõik meeskonnad olid leidnud rohu seest ja mõne elusolendi. Lapsed said uurida lehelutikat, sipelgat , lepatriinut , tigu ja ämblikku Ämblik  pole tegelikult küll putukas, vaid ämblikulaadne.   Kui kõigil  soovijatel said putukaid lähemalt uuritud, lasime nad taas vabaks.

Nüüd oli aeg mängida taimepuslet. Iga meeskond sai omale karbi, kus lapsed pidid karpi pandud 2 osadeks murtud taime kokku panema ja taime nime nimetama. Kõik meeskonnad olid tublid, taimed said õigesti kokku pandud ja koos ka nende nimed meelde tuletatud.

 Siis oli aeg mängida mängu „Värviralli“  Seisime ringis. Lapsed , kellele pall visati, pidi selle kinni püüdma ja nimetama ühe asja, mis on looduses seda värvi (näiteks: kollane- võilill) Kui mõni vastaja hätta jäi, aitasime koos mõelda, mis võiks looduses olla nimetatud värvi.




NELJAPÄEV, 6.SEPTEMBER
Täna hommikul kordasime enne õueminekut lastega üle olulisemad puude ja taimede nimetused, vaatasime pilte putukatest. Kordasime üle ka õuesolemise reeglid ning rääkisime, millised on vihmase ilma riided ja jalanõud, kuna parajasti õues just sadas.
Tänase õuesõppe teemaks oli lasteaia loodusõpperajaga tutvumine. Selleks oli õpetaja eelnevalt valmistanud 4 kaarti, kus oli kujutatud lasteaia õueala. Kaardile oli märgitud ka 6 kontrollpunkti ning teerada. Enne õueminekut märkis õpetaja õues ära kohad, kus on peatused, pannes igasse punkti kilekoti sisse värvilised pildiga paberilipikud, mille iga laps sai endale ülesande täitmise eest auhinnaks.
Õues moodustasid lapsed rivi ning moodustasid 4 võistkonda, igas võistkonnas 4 liiget. Seejärel liikusid lapsed iseseisvalt kaarti jälgides esimesse punkti, kus oli ülesandeks oma võistkonnale loodusega seotud nimi välja mõtelda. See ülesanne tundus paljudele raske olevat, kuid pika pusimise peale olid võistkonnad järgmised: Linnurohi, Teeleht, Marjapuu ning Pihlakapuu.
Lapsed jälgisid kaarti ning liikusid väga ilusti edasi järgmise punkti juurde, kus oli ülesandeks märkida rohelise vildikaga kaardile puude asukohad ning nimetada puid, mida näed ümbruses. Lapsed olid väga tublid ja said sellega väga hästi hakkama. Lapsed said teada, et oluline on jälgida terve raja jooksul, kus puud asuvad ning märkima need ka oma kaardile.
Järgmiste punktide juures uurisime mulda, putukaid, otsisime oravaid ning vaatlesime linde. Otsisime kaks erineva puu lehte, et neid võrrelda. Väga huvitav leid oli lastele puutüve peal olev kõrvahark ning mööda aeda edasi-tagasi jooksev orav. Ainsad linnud, keda sel hetkel õnnestus näha, olid varesed.
Lapsed olid väga osavad ning oskasid hästi kaarti lugeda. Nii jõutigi viimasesse punkti, kus mängisime mängu „Karudel on kiire!“. Karud pidid võtma paaridesse ning täitma erinevaid ülesandeid, näiteks olema kõrvuti, koos kükitama jne. Aga kui õpetaja ütles, et karudel on kiire, pidid lapsed paarilisi vahetama. Mäng pakkus lastele palju nalja. Selles punktis pidi iga laps nimetama ka looma, kes elab meie metsades. Lapsed said teada, et rästik ei ole loom, vaid roomaja ning et Eesti metsades ei ela tiigreid, lõvisid ja põhjapõtru.
Kokku kogus iga laps 6 erinevat värvi pilti, mis näitas, et ta oli meie loodusrajal tubli ja asjalik uurija. Toas uurisime aknast ja tuletasime meelde, milline ilm õues oli ning täitsime ära ka tänase päeva ilmakalendri. Ilm oli tuuline, pilves, sadas vihma ja korraks piilus ka päike.
 

REEDE, 07.SEPTEMBER
Täna oli Hundudel tarkusepäev. Selleks toimus meil väikene viktoriin, kus küsimused olid keskkonnateemalised. Samuti oli ette antud 3 vastusevarianti, millest lapsed pidid õige välja valima. Moodustasime 4 võistkonda. Lapsed said teada, kuhu viiakse limonaadi pudel, kui see on tühjaks saanud, kuhu pannakse tühjad patareid ning mida tehakse remondist ülejäänud värviga. Lapsed oskasid peaaegu igale küsimusele õigesti vastata.

Hiljem läksime koos Lepatriinude rühmaga parki, kus kohtasime Võlumaalt kohale lennanud liblikas Liinut ja Lepatriinu Lead. Meiega ühines ka lõbus tegelane Kriss-Sass-Saa, kes oli natuke külmetanud. Koos nendega õppisime, kuidas tulla toime metsas, kui oled eksinud ning mida metsa alati kaasa võtta. Samuti rääkisime erinevatest puudest, mängisime mitmesuguseid mänge ning laulsime ja mängisime looduse pillidega muusikat. Lapsed said oma sõpradelt kingituseks ilmajaama ning luubid. Hoolimata väikesest vihmast, oli lastel väga lõbus.





ˇ                      

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar